poniedziałek, 12 grudnia 2011

Grupa Dominika

 Zespół wokalno-instumentalny Grupa Dominika - polska grupa folk-rockowa działająca w latach 70-tych XX w. i kojarzona głównie z jej liderem Dominikiem Kutą. Założyciel grupy, Dominik Kuta (wł. Dominik Konrad ur. 5.10.1952 r.) występował w amatorskich formacjach bluesowych zanim trafił do pruszkowskiego Motyw Bluesa. Zespół otrzymał w 1969 r. wyróznienie podczas przegladu w klubie "Stodoła". Na I Festiwalu Awangardy Beatowej w Kaliszu (27-30.11.1969 r.) zajął 4 miejsce, zaś D. Kutę wyrózniono w kategorii instrumentalistów.
  W latach 1970-1971 muzyk był związany z grupami Czerwone Gitary i Quorum. Zwrotem w kierunku folk-rocka była Rodzina Pastora, którą współtworzyli; Zofia Borca - śpiew; Piotr "Pastor" Buldeski - gitara basowa, gitara, śpiew (grający poprzednio w legendarnej 74 Grupie Biednych z Ustki) i Marek Migdalski - gitara, śpiew. Grupa nagrała z początkiem 1972 r. szereg utworów dla radia, z których część opublikowana została przez Polskie Nagrania pod nazwą Grupa Dominika.
  Wkrótce drogi D. Kuty i P. Buldeskiego zaczęły się rozchodzić. Ten drugi stworzył stworzył latem 1972 r. zespół Piotr Pastor i Słońce, w składzie: P. Buldeski - śpiew, harmonijka, gitara akustyczna; Krzysztof Forsewicz - gitara, banjo; Waldemar Czapkiewicz -  gitara basowa; Adam Błaszyński - instrumenty perkusyjne. Popularnością cieszyły się m. in. nagrania: Przemytnik; Ludzie z innej zmiany. Lata 1972-1975 D. Kuta spędził grając z Bractwem Kurkowym 1791.
  Wiosną 1975 r. muzyk odtworzył Grupę Dominika. Zespół tworzyli: D. Kuta - gitara, banjo, harmonijka, skrzypce, flet, śpiew; A. Błaszyński - perkusja; Zbigniew Wypych - gitara basowa; M. Migalski - gitara, śpiew i Romuald Czystaw - śpiew, instrumenty perkusyjne. Później Z. Wypycha zastąpił Roman Kęszycki. Grupa Dominika wystąpiła przed szerszym audytorium w kwietniu 1975 r. podczas II Targów Estradowych "Poltest" w Łodzi. W zamierzeniach formacja miała grać ambitny rock z elementami jazzu i muzyki folk.
  W 1976 r. w skład grupy wchodzili: D. Kuta - gitara, pianino, śpiew; P. Buldeski - gitara, śpiew; Krzysztof Ciepliński - gitara, skrzypce; R. Kęszycki - gitara basowa; Feliks Pankiewicz - perkusja. Opracowano nowy program literacko - muzyczny "Z krzyku zrodziło się życie", oparty na kompozycjach D. Kuty, P. Buldeskiego i Andrzeja Korzyńskiego. Grupa przestała istnieć po odejściu K. Cieplińskiego, R. Kęszyckiego, P. Buldeskiego do Bumerangu, a F. Pankiewicza do zespołu Happy End.
  D. Kuta został muzykiem sesyjnym. Sukcesem artysty było zdobycie 1 nagrody za utwór "Tam znajdę cię, Ojczyzno" w konkursie na piosenkę o tematyce patriotycznej, ogłoszonym przez FSZMP w II połowie lat 70-tych.

NAGRANIA PŁYTOWE

EP N-0708 Muza (1972)
A gdy leci głaz / Ogon pawia / Zawsze humor mam / Uśmiech trzeba mieć
Nagrania radiowe.

LP SX 1219 Muza (1975)
POLSKIE TARGI ESTRADOWE - ŁÓDŻ 1975
Z krzyku zrodziło sie życie

NAGRANIA RADIOWE

1972:
Musisz w drodze być; Polski len; A gdy leci głaz; Tak długa nieobecność; Zawsze humor mam; Uśmiech trzeba mieć; Ogon pawia; Kawałek świata przed moimi oczami

1975:
Z krzyku zrodziło się życie

Źródło: "Encyklopedia Polskiej Muzyki Rockowej - ROCN 'N' ROLL 1959-1973" - autorzy: Jan Kawecki, Janusz Sadłowski, Marek Ćwikła, Wojciech Zając

Natomiast Wikipedia podaje:
  W tym samym  (1976) roku Dominik Kuta z przyszłymi muzykami grupy Exodus: Andrzejem Puczyńskim- gitara, Wojciechem Puczyńskim (gitara basowa), Władysławem Komendarkiem (instr. klawiszowe) i Jerzym Machnikowskim (perkusja) nadal występuje pod tym samym szyldem do czasu, aż zaproponowano zespołowi (wykluczając udział D. Kuty) zrobienie kariery na własną rękę, wtedy już ostatecznie Grupa Dominika przestaje istnieć.

I na koniec: Z krzyku zrodziło się życie
http://w560.wrzuta.pl/audio/1LcAya0KAM2/grupa_dominika_-_z_krzyku_rodzi_sie_zycie

PS.

1. Upload z sieci.
2. Ani w źródle, ani w Wikipedii nie ma napisane dokładnie, kiedy powstał pierwszy skład Grupy Dominika. Mowa jest o Rodzinie Pastora, której nagrania zostały wydane przez Polskie Nagrania pod szyldem Grupy Dominika. Może ktoś wie, jak można rozgraniczyć działalność tych formacji.
3. Niestety, w internecie nie można znaleźć materiałów o dalszej działalności Dominika Kuty. Może ktoś ma materiały albo wiedzę i chciałby sie podzielić. Zapraszam.
3.  Ponad ćwierć wieku temu był w Programie Pierwszym Polskiego Radia, przedstawiony cykl pod tytułem "Wejście rocka". W Magazynie Muzycznym "Rytm" przedstawiano zrealizowany przez Pana redaktora z Radia Opole (niestety nie pamiętam nazwiska) początki polskiego rocka (rock and rolla, big beatu) do roku 1964. Posłuchałbym jeszcze raz tej audycji. Pisałem do Radia Opole, ale nikt nie odpowiedział. Może ktoś ma nagrane te audycje. Proszę o kontakt.

7 komentarzy:

  1. Witam.
    To ja opracowuję na Wikipedii hasło do tyczące Grupy Dominika. Niestety jest trochę nieścisłości a na szczegółową pamięć Dominika Kuty raczej nie można liczyć. Jestem w posiadaniu kilku zdjęć zespołu (do użytku prywatnego dlatego nie mogę ich nikomu udostępnić), chyba ze wszystkich lat działalności i na jednym obok samego Dominika stoją muzycy przyszłej grupy Exodus. Ustaliłem z samymi muzykami, ludźmi z otoczenia itp, że to był rok 1976 (niestety przypuszczenia a nie fakty). Sam Kuta potwierdza, że w tym okresie to było i że jego kolega (manager- nie podał nazwiska) w końcu go wykolegował (delikatnie mówiąc) proponując tym muzykom karierę na własna rękę (Exodus). Niestety tego nie ma w internecie a niepotwierdzonych jakimś źródłem informacji Wikipedia nie uznaje.
    Dziękuję Tobie za tę notkę z EPR, gdyż stanowi ona cenny załącznik do opracowywanego przez mnie artykułu (Wikipedia).

    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Po tylu latach każda wiadomość o muzyce z tamtego okresu ma sporą wartość. Dlatego , jeśli możesz coś się dowiedzieć się od Pana Dominika, czy kogoś z Jego współpracowników to daj mi znać. Ja nie mam ograniczenia Wikipedii i różne rzeczy mogę opublikować. Jest tylko jeden szkopuł - muszę się powołać na źródło - w tym wypadku na Ciebie.
    Szkoda, że nie możesz udostępnić fotografii - bezbarwnie wyglądają te moje posty bez żadnej ilustracji.
    Natomiast z tym "wykolegowaniem" to tak jak w życiu - górą jest sprytniejszy i bezwzględniejszy. Szkoda, że potem Pan Kuta już nie stworzył jakiegoś znanego zespołu. Niestety jak wiele gwiazd lat 60-tych i 70-tych znikł z estrady, radia i telewizji...
    Jeśli masz kontakt z Nim to pozdrów Go ode mnie.

    Pozdrawiam i życzę zdrowych, wesołych świąt Bożego Narodzenia.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dzięki serdeczne za życzenia i wzajemnie.
    Wiesz, ja nie mam bliskiego kontaktu z Dominikiem (tylko facebook). Pisaliśmy i piszemy od czasu do czasu ze sobą. Podał mi telefon ale jak parę razy dzwoniłem to nie odbierał. Z tego, co wiem to On dalej muzykuje i ma jakiś zespół.
    Jeżeli masz facebooka albo bardzo zależy Ci na kontakcie z nim to napisz do niego na facebooka, może Ci odpisze i da jakiś namiar do siebie:
    http://www.facebook.com/profile.php?id=100001347093585

    Tam u niego na FB powinny wyświetlić się co najmniej dwa zdjęcia zespołu (min. to z muzykami przyszłej grupy Exodus) zamieszczone przez jego kolegów.
    Oczywiście wypadałoby zapytać ich o zgodę na ich wykorzystanie, jakby co. Jak Ci się uda coś wskurać to fajnie by było. Będę tutaj zaglądał jak zawsze.

    Ps. No, niestety Wikipedia nieźle daje mi się we znaki i niestety musiałem zostawić tylko fakty potwierdzone przez jakieś źródło.

    Pozdrawiam
    S.

    OdpowiedzUsuń
  4. Dzięki za życzenia.

    Co do tzw. portali społecznościowych, to jakoś nie mogę się przekonać. Może to dobre, ale też za bardzo ingeruje w tzw. dane osobowe. Niestety, na razie na Facebooku nie będę miał z Nim kontaktu. Szkoda.
    Dwie uwagi ode mnie:
    1. Jak widzę, w opisie do definicji Grupa Dominika w Wikipedii zmieniłeś zapis jaki ja podałem w mojej notce między źródłem, a linkiem do piosenki. Mimo wszystko go zostawię, był w chwili, gdy pisałem tego posta.
    2. Zastanawia mnie jedno - Dominik Kuta jeszcze nie ma notki na stronach Wikipedii. A przecież, albo Sam, albo ktoś z Jego otoczenia mógłby to zmienić. Jest wtedy więcej możliwości na podanie szczegółów kariery muzyka, nawet Jego ocen.

    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  5. No fakt. Widocznie jakoś nikomu nie zależy, żeby Dominik miał taką notkę. Smutne.
    A co do facebooka to możesz założyć konto nie podając wcale żadnych danych osobowych ani nie dodawać zdjęcia. Podejrzewam, że imię i nazwisko możesz podać także dowolne (widziałem nawet jakiś dwuczłonowy, zmyślony pseudonim i też przeszło). Widziałem dużo taki pustych kąt. Fajnie by było, bo być może to jedyna sposobność, żeby coś niecoś ruszyło do przodu.

    Pozdrawiam

    S.

    OdpowiedzUsuń
  6. Warto spróbować skontaktować się z Panem Dominikiem. Choć, podejrzewam, że jak Tobie nic nie chce więcej powiedzieć, ot i mnie też... Ale - jak to mówią - kto nie próbuje w kozie nie siedzi.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  7. On daje się namówić na wspomnienia to nie jest tak, że nie ale wydaje się trudnym rozmówcą, zwłaszcza na początku (mogę się mylić). Dał mi telefon i mówił, że ma bardzo dużo do opowiedzenia ale jakoś nie odbierał jak dzwoniłem, może był zajęty.

    Może Tobie się uda? Trzymam kciuki!
    Wspomnij mu też jak chcesz o Wikipedii, może się tym zainteresuje? Jak będzie pytał kto to zrobił to napisz, że Sławek z grupy Luna i ampli (facebook), będzie wiedział o kogo chodzi.
    Pamiętam, że znalazłem kiedyś tę samą notkę z encyklopedii na stronie folkowa.art.pl i mu wysłałem. Napisał, że tam jest "80 błędów" do sprostowania, wiec może będzie chętny do współpracy, kto wie?

    Pozdrawiam

    S.

    OdpowiedzUsuń