niedziela, 27 listopada 2011

Meteory

 Zespół wokalno-instrumentalny Meteory powstał w 1963 r. z przekształcenia zespołu Nastolatki.
  Nastolatki powstały wiosną 1962 r. przy świetlicy PKS w Gdańsku przy ul. Kołobrzeskiej. Skład zespołu przedstawiał się następująco: Henryk Żabicki - gitara; Wiesław Osowski - gitara basowa; Sylwester Florkowski - gitara i Roman Kassarab - perkusja. Niedługo perkusistą został Jerzy Neuman, a rolę kierownika organizacyjno-technicznego objął Henryk Herbasz. Grupa przeniosła sie do sali Szkoły Podstawowej nr 23 w Gdańsku-Oliwie. Oprócz rock'n'rolla grupa wykonywała piosenki harcerskie. Zespół, jeszcze jako Nastolatki, zadebiutował na scenie muzycznej startując 18 maja 1963 r. w eliminacjach Turnieju Młodzieżowych Zespołów Rozrywkowych w Klubie Studentów Wybrzeża "Żak", gdzie otrzymał wyróżnienie i wystąpił w koncecie finałowym. Repertuar zespołu stanowiły instrumentalne kompozycje The Shadows i The Spotnicks oraz własne utwory. Niedługo potem zespół zmienił nazwę na Meteory, aby nie być mylony z wrocławskim zespołem Nastolatki.
  Zespół występował na szkolnych zabawach, studniówkach oraz akompaniował wokalistom podczas harcerskich spotkań z piosenką. Podczas studniówki w III LO w Gdańsku zespół spotkał Krzysztofa Żyborta, który od lutego 1964 r. został wokalistą i gitarzystą zespołu, po odejściu S. Florkowskiego. W październiku 1964 r. zespół zaprezentował piosenkę "Morze szumi" autorstwa H. Żabickiego. Na przełomie 1964 i 1965 roku Meteory zmieniły swoją siedzibę i rozpoczęły próby w MDK w Gdańsku-Wrzeszczu, gdzie grupa występowała podczas organizowanych tam wieczorków tanecznych. 14 marca 1965 r. zespół wystąpił na I Przeglądzie Młodzieżowych Zespołów Estradowych, gdzie zajął 1 miejsce. Nagrodą była sesja nagraniowa w Rozgłośni Gdańskiej Polskiego Radia, podczas której zespół nagrał cztery piosenki, m. in. "Harcerskie wspomnienie". Efektem tego sukcesu było zaproszenie Meteorów na "Harcerski Lipiec Muzyczny - Olsztyn 1965 - II Sympozjum Piosenki Harcerskiej", gdzie warsztaty muzyczne prowadzili m. in. Andrzej Kurylewicz, Jadwiga Kłobukowska, Mieczysław Święcicki, Wanda Warska, Wojciech Młynarski, Tadeusz Prejzner oraz Krzysztof Sadowski - opiekun Meteorów. Na czas pobytu w Olsztynie nowym basistą grupy został Janusz Kadyszewski, który potem grał na gitarze. We wrześniu 1965 r. skład Meteorów przedtawiał sie następująco: H. Żabicki - gitara, śpiew; J. Kadyszewski - gitara; W. Osowski - gitara basowa; K. Żybort - śpiew, gitara; J. Neuman - perkusja.
 27 marca 1966 r. zespół ponownie zajął I miejsce na II Przeglądzie Harcerskich Zespołów Estradowych w Gdańsku. Podczas eliminacji do Wiosennego Fetiwalu Muzyki Nastolatków w Elblągu w kwietniu 1966 r. zespół zajął III miejsce.  11 lipca 1966 r. Meteory wzięły udział w imprezie artystycznej "Bariera dźwięku" zorganizowanej przez Rozgłośnię Gdańską Polskiego Radia i Kąpielisko Morskie Sopot. W połowie czerwca 1966 r. gdański oddział Telewizji Polskiej zaprosił Meteory do udziału teleturnieju "1000 lat Polski na morzu", gdzie zespół wykonał dwie piosenki: "Morze z szumem" i "Gdzie szukać mam". Repertuar grupy w tym czasie stanowiły kompozycje własne grane na przemian z aktualnymi przebojami grup The Beatles, The Rolling Stones i The Animals. W dniach 1-23 lipca 1966 r. zespół wziął udział w Harcerskim Lipcu Muzycznym w Olsztynie. Opiekunami Meteorów byli - perkusista Czesław Bartkowski i basista Jerzy Kozłowski. W październiku 1966 r. grupa nawiązała współpracę z klubem "Na poddaszu" przy ul. Grunwaldzkej w Gdańsku, gdzie występowała na wieczorkach tanecznych. Dodatkowo grupa przyjęła rolę zespołu akompaniującego dla dziewczęcego kwartetu wokalnego Elżbietki, istniejącego przy klubie.
  W listopadzie 1966 r. Henryk Żabicki został powołany do wojska, co stanowiło dużą stratę dla grupy. Zespół wystepował wtedy jako kwartet: J. Kadyszewski - gitara; K. Żybort - gitara, śpiew; W. Osowski - gitara basowa; J. Neuman - perkusja. W listopadzie 1966 r. Meteory dla Rozgłośni Polskiego Radia w Gdańsku nagrały pięć utworów, w większości autorstwa H. Żabickiego, a w grudniu kilka podkładów instrumentalnych dla Elżbetek. Na początku marca 1967 r. odszedł perkusista J. Neuman, którego miejsce zajął pierwszy perkusista Roman Kassarab. 7 marca 1967 r. podczas ogólnopolskiego Festiwalu Związków Zawodowych organizowanego przez CRZZ w Tychach  - grupa Elżbietki, której akompaniowały Meteory, dostała wyróżnienie.
  W marcu 1967 r. zespół wziął udział w III Festiwalu Harcerskich Zespołów Artystycznych, gdzie triumfowały sopockie Takty. W kwietniu 1967 r. nastąpiła zmiana perkusisty - R. Kassaraba zastąpił  Jan Jakubowski. Po powrocie H. Żabickiego z wojska Meteory wystepowały w składzie: H. Żabicki - gitara; J. Kadyszewski - gitara; K. Żybort - śpiew, gitara; W. Osowski - gitara basowa; J. Jakubowski - perkusja. Latem 1967 r. zespół wystepował w gdańskim klubie "Na poddaszu" i gdyńskim klubie "Kolejarz" (w towarzystwie zespołów Skaldowie i Blackout).
  W październiku 1967 r. K. Żybort dostał powołanie do wojska. Zespół  gorączkowo poszukiwał wokalisty - w grudniu 1967 r. śpiewał Tadeusz Mencwaldowski, a potem próbował swych sił H. Żabicki. Wreszcie nowym wokalistą został Krzysztof Mikołajczak (ex Tony). W marcu 1968 r. skład zespołu stanowili: H. Żabicki - gitara; J. Kadyszewski - gitara; W. Osowski - gitara basowa; J. Jakubowski - perkusja i K. Mikołajczak - śpiew. Przed wakacjami J. Kadyszewski otrzymał powołanie do wojska. Nowym gitarzystą został Eugeniusz Stefański, z którym grupa Meteory wystąpiła 15 czerwca 1968 r. na scenie przed "Złotą Bramą"w ramach obchodów "Dni Morza - 1968". Był to ostatni publiczny wystep Meteorów. Od lipca do wrześna zespół grał na wieczorkach tanecznych w klubie "Na poddaszu". W tym czasie doszło do zmian personalnych: na początku sierpnia odszedł E. Stefański, a W. Osowski zrezygnował z grania na dwa miesiące, natomiast nowym gitarzystą został Ryszard Ptasiński. Wtedy grupa występowała w składzie: R. Ptasiński - gitara; H. Żabicki - gitara basowa; J. Jakubowski - perkusja; K. Mikołajczak - śpiew. Na początku października w wyniku nieporozumień organizacyjnych i repertuarowych odchodzi H. Zabicki. Jego miejsce zajmuje powracający do zespołu W. Osowski.
  Grupa Meteory została rozwiązana 15 października 1968 r., a muzycy zespołu powołali nową grupę o nazwie Waniliowy Krem, której żywot był krótki.

Źródło: Źródło: "Motława - Beat. Trójmiejska scena big-beatowa lat 60-tych" - autorzy: Roman Stinzing, Andrzej Icha

I na koniec: Wesele na wsi
http://w953.wrzuta.pl/audio/73skwbR9vVq/niebiesko-czarni_-_wesele_na_wsi

PS:

1. Upload z sieci
2. Niestety nie mam nagrań tego zespołu.
3. Z informacj zawartych w źródle nie ma wymienionych utworów nagranych w czasie sesji nagraniowych dla Rozgłośni PR w Gdańsku. Nie ma także żadnej informacji o nagraniach płytowych. Jesli ktoś ma informacje na ten temat to proszę o kontakt.
4. Zastanawia podobny scenariusz końca zespołów Tony i Meteory. Odchodzi lider i po paru tygodniach zespół przestaje istnieć. Niestety, często okazuje się, że przyszłość grupy była ważna tylko dla jednego muzyka zespołu...

Waganci

  Zespół wokalno-instrumentalny Waganci powstał w styczniu 1969 r. w Zielonej Górze, w składzie: Ryszard Łomski - gitara, śpiew; Zdzisław Juskowiak - saksofon, instrumenty klawiszowe, śpiew; Henryk Łużny - gitara basowa, śpiew; Jan Rutkowski - trąbka; Ryszard Januszkiewicz - perkusja, śpiew. Założycielem grupy był kompozytor, aranżer, organista i pianista Jarosław Kukulski.
  Mimo dokonania nagrań dla Młodzieżowego Studia "Rytm" Waganci zostaliby jeszcze jedną rockową efemerydą, gdyby nie dojście utalentowanej wokalistki Anny Szmeterling. Absolwentka średniej szkoły muzycznej w klasie fortepianu, pracę artystyczną rozpoczęła jako pianistka i wokalistka w poznańskich klubach "Oktawa" i "Nurt". W latach 1963-1969 A. Szmeterling występowała z zespołami Szafiry, Polne Kwiaty i Bardowie. Latem 1969 r. wokalistka trafiła na IV Festiwal Artystyczny Młodzieży Akademickiej "FAMA" w Świnoujściu, gdzie została nagrodzona za interpretację. Latem 1969 r. rozpoczęła współpracę z Wagantami przyjmując wkrótce pseudonim Anna Jantar.
  Z początkiem 1970 r. J. Kukulski zreorganizował grupę, opierając się o muzyków poznańskich: Piotra Kuźniaka - gitara, śpiew; Leszka Raczyńskiego - organy; Przemysława Lisieckiego - perkusja. H. Łużnego po kilku miesiącach zastąpił Robert Jamrużek. W 1971 r. formacja wylansowała swój pierwszy przebój - "Co ja w tobie widziałam".
  Dalsze występy w latach 1970-1971 zaowocowały nowymi nagraniami radiowymi, występami w TV i udziałem w filmie "Milion za Laurę" (reż. Hieronim Przybył, prem. 8.06.1971). W zespole występowali m. in.: Irena Woźniacka - śpiew; Janusz Murawski - gitara basowa; Wojciech Kurowiak - gitara i Aleksander Nowakowski - perkusja. Z końcem 1971 r. grupę opuściła A. Jantar, a w roku następnym zespół rozpadł się.
  J. Kukulski i A. Jantar nawiązali współpracę z Czerwono-Czarnymi,  którymi jako Extra-Waganci, wzmocnieni przez Włodzimierza Wandera, wyjechali w lutym do ZSRR. Później J. Kukulski i A. Jantar  założyli istniejącą rok formację  Sześciu, którą współtworzyli: Andrzej Liczbiński - gitara basowa; Kajetan Kaczyński - instrumenty perkusyjne; Tadeusz Mróz - gitara i Bożena Potocka - śpiew. W 1975 r. T. Mróz i B. Potocka utworzyli duet Ich Dwoje, który dokonał kilku nagrań radiowych. P. Kuźniak w 1994 r. został wokalistą Trubadurów.
  Z wokalistów karierę solową zrobiła jedynie A. Jantar stając się jedną z najpopularniejszych polskich piosenkarek. J. Kukulski został kompozytorem jej największych przebojów. Niestety, wspaniałą karierę niespełna 30-letniej wokalistki przerwała - 14 marca 1980 r. - śmierć w katastrofie lotniczej.
  Jarosław Kukulski zmarł 13 września 2010 r.


NAGRANIA PŁYTOWE:

EP N-0634 Muza (02.1971)
Co ja w tobie widziałam / Dziś w twoich oczach / Co mogę jeszcze mieć / Razem z tobą
Skład: A. Jantar - śpiew; P. Kuźniak - gitara, śpiew; J. Kukulski - organy, pianino; R. Jarmużek - gitara basowa; P. Lisiecki - perkusja

SP SP-363 (04.1971)
Wszystkie koty w nocy czarne / Marzenia o marzeniach

EP N-0650 Muza (1971)
[RÓŻNI WYKONAWCY] KOŁOBRZEG 1971
Ratuj się kto może

LP XL 0673 Pronit (09.1970)
[RÓŻNI WYKONAWCY] DISCORAMA (1)
Co ja w tobie widziałam

LP XL/SXL 0766 Muza (02-04.1971)
[RÓŻNI WYKONAWCY] DISCORAMA (2)
Marzenia o marzeniach / Księżyc i legenda

LP XL/SXL 0785 Muza (1971)
[RÓŻNI WYKONAWCY] MINIPROPO (1)
Wszystkie koty w nocy czarne


NAGRANIA RADIOWE:

1969:
Chodzi Jaś do Zosi; Pomyśl, że mnie kochasz; A ty miła moja; Kończy sie lato

1970:
Kto kocha mnie (voc. A. Jantar i P. Kuźniak); Szła noc; Co ja w tobie widziałam (voc. A. Jantar); Płynie bystry potok; Nie kocha mnie; Co prawdą jest; Razem z tobą; Czujna straż (voc. A. Jantar)

1971:
Pędzą białe konie chmur (voc. A. Jantar); Wszystkie koty w nocy czarne (voc. A. Jantar); Ulica siedmiu księżyców (voc. D. Kłosek); Frywolna babcia (instr.); Don da di do (voc. D. Kłosek); Ileś wart jeszcze nie wiem (voc. A. Jantar); Noc tańczy, noc śpiewa (voc. A. Jantar); Ratuj się kto może (voc. A. Jantar i D. Kłosek); Dziś w twoich oczach (voc. P. Kuźniak); Ja się w tobie nie zakocham (voc. A. Jantar)


 
  Źródło:
"Encyklopedia Polskiej Muzyki Rockowej - Rock’n’roll 1959-1973", autorzy Jan Kawecki, Janusz Sadłowski, Marek Ćwikła i Wojciech Zając. (wyd. Rock serwis, Kraków 1995)


niedziela, 20 listopada 2011

Tony

 Zespół wokalno-instrumentalny Tony powstał w październiku 1962 r. przy klubie Stoczni Gdańskiej "Ster" w Gdańsku. Pierwszy skład zespołu tworzyli: Andrzej Jaroszewicz - gitara, lider; Tadeusz Chlewiński - gitara; Krzysztof Wiśniarowski - gitara basowa; Zygmunt Kosicki - pianino; Tadeusz Głuchowski - perkusja; Andrzej Szary (wł. Andrzej Lipniewski) - śpiew.
  Pierwsze doświadczenia muzyczne zespół zdobywał na wieczorkach tanecznych w Klubie "Ster" oraz występach w gdańskich szkołach średnich. Ówczesny repertuar grupy składał się z utworów The Shadows i Cliffa Richarda, Bobby Darina i wykonawców włoskich. Był też rodzynek w postaci utworu "Podarunek z łez" autorstwa Andrzeja Szarego (Z. Kosicki, A. Lipniewski).
  W dniach 18-19 maja 1963 r. w Klubie Studentów Wybrzeża "Żak" w Gdańsku, odbył się Turniej Młodzieżowych Zespołów Rozrywkowych, w którym Tony zajęły ex-aequo pierwsze miejsce  z gdyńską grupą Złote Struny. W czerwcu 1963 r. zespół otrzymał zaproszenie do audycji redaktor J. Chybowskiej z Rozgłośni Polskiego Radia  w Gdańsku pt. "Chłopcy, co umieją grać na gitarach", gdzie dokonali kilku nagrań z drugim wokalistą Krzysztofem Mikołajczakiem, który występował w zespole od maja 1963 r.
  8 czerwca 1963 r. na scenie Hali Stoczni Gdańskiej odbył się koncert  pod nazwą Złote Struny contra Tony, połączony z Wyborem Miss Lata 1963. Powodzenie tego koncertu zaowocowało cyklem koncertów obu zespołów w miastach powiatowych województwa gdańskiego.
  Na przełomie czerwca i lipca 1963 r. zespół zanotował wielki sukces zwyciężając podczas II Festiwalu Młodych Talentów w Szczecinie.
  W lipcu 1963 roku Tony zajęły 1 miejsce na Turnieju Młodzieżowych Zespołów Muzycznych o Puchar Ekspressu Wieczornego w Międzyzdrojach. Artykuły w gazetach lokalnych informujące o sukcesie zespołu i jego problemach ze sprzętem odniosły skutek: Stocznia Gdańska zakupiła markowe gitary elektryczne oraz wzmacniacze z kolumnami głośnikowymi. Repertuar grupy został wzbogacony o najnowsze przeboje zespołów The Platters, The Beatles i Elvisa Presleya, a także nowe kompozycje własne.
  Sukces w Międzyzdrojach zaowocował propozycją koncertową ze strony Estrady Lubuskiej. Zespół wziął udział w trwającym dwa miesiące tournee "Śladami Czerwono-Czarnych", jednak bez udziału wokalisty Andrzeja Lipniewskiego, ze względu na jego obowiązki szkolne. Warto odnotować, że podczas koncertów w Poznaniu gościnnie z Tonami wystąpił 22-letni Wojciech Skowroński. W pierwszym kwartale 1964 r. (luty-marzec) zespół odbył cykl koncertów w miastach Kotliny Kłodzkiej, a w zespole pojawił się trzeci wokalista Roman Lietke (eks New Rock Band).
  Po powrocie do Gdańska grupa poświęciła kilka tygodni na próby i przygotowanie nowych piosenek. Do swojego repertuaru wprowadziła najnowsze przeboje zespołów angielskich, takich jak: The Beatles, Spencer Davis Group, Dave Clark Five, Garry and The Peacemakers oraz The Yardbirds. Poza tym muzycy opracowali kilka utworów instrumentalnych autorstwa członków zespołu.
  W maju 1964 r. w zespole pojawiła się nowa wokalistka - Halina Frąckowiak, która wniosła do grupy powiew świeżości i subtelny klimat. Zespół występował w różnych miejscowościach województwa gdańskiego oraz koncertował, chyba jako pierwszy w Polsce, na pokładzie statku wycieczkowego "Olimpia". Pod koniec lipca 1964 r. pianistę Zygmunta Kosickiego zastąpił, grający na organach, Ryszard Poznakowski. Skład zespołu wtedy przedstawiał się następująco: A. Jaroszewicz - gitara; T. Chlewiński - gitara; K. Wiśniarowski - gitara basowa; R. Poznakowski - organy, pianino; T. Głuchowski - perkusja; H. Frąckowiak - śpiew; A. Szary - śpiew; K. Mikołajczak - śpiew i R. Lietke - śpiew.
  We wrześniu 1964 r. grupa uczestniczyła w tzw. trójmeczu; Czerwono-Czarni - Tajfuny - Tony. Był to cykl "koncertów stadionowych" na Pomorzu i Kujawach - m. in. w Toruniu i Bydgoszczy. Po powrocie do Gdańska grupa po raz kolejny gościła w Rozgłośni Gdańskiej Polskiego Radia na zaproszenie redaktor J. Chybowskiej, w audycji "Z uśmiechem i piosenką". Podczas sesji dokonano rejestracji kilku utworów instrumentalnych. Poza tym H. Frąckowiak nagrała dwie piosenki z repertuaru Katarzyny Sobczyk: "Był taki ktoś" i "Moje hobby", a K. Mikołajczak piosenkę "Jest mi ciebie brak". W październiku i listopadzie 1964 r. z Tonami występował wokalista Ryszard Kania. 
  15 listopada 1964 r. doszło do muzycznej konfrontacji pomiędzy dwoma najpopularniejszymi grupami Trójmiasta: Tonami i Pięcioliniami. Występ obu zespołów  nie miał zdecydowanego zwycięzcy. W tym okresie odeszli powołani do służby wojskowej K. Mikołajczak i R. Lietke. Wiodącymi wokalistami stali H. Frąckowiak i A. Lipniewski. W lutym 1965 r. w wyniku nieporozumień z kierownikiem artystycznym grupy, Mikołajem Romanowem, odszedł A. Szary ( A. Lipniewski). W czerwcu 1965 r. z zespołu odszedł A. Jaroszewicz, którego miejsce zajął Tadeusz Mróz. W tym czasie skład zespołu wyglądał następująco: T. Mróz - gitara; T. Chlewiński - gitara; K. Wiśniarowski - gitara basowa; R. Poznakowski - organy, pianino; T. Głuchowski - perkusja i H. Frąckowiak - śpiew.
  Po odejściu R. Poznakowskiego i T. Mroza do Czerwono-Czarnych, a K. Wiśniarowskiego i T. Głuchowskiego do Niebiesko-Czarnych, w sierpniu 1965 r. Tony przestały istnieć. H. Frąckowiak powróciła do Poznania, gdzie została wokalistką zespołu Tarpany, a  T. Chlewiński zakończył swoją przygodę z muzyką.

Źródło:
"Motława - Beat. Trójmiejska scena big-beatowa lat 60-tych" - autorzy: Roman Stinzing, Andrzej Icha;
"Encyklopedia Polskiej Muzyki Rockowej - Rock'n'Roll 1959-1973" - autorzy: Jan Kawecki, Janusz Sadłowski, Marek Ćwikła, Wojciech Zając (wyd. "Rock-Serwis", Kraków - 1995)

PS.

1. Nie mam informacji na temat nagrań płytowych i radiowych tej formacji.

niedziela, 13 listopada 2011

Nastolatki

  Zespół wokalno-instrumentalny Nastolatki został zorganizowany z początkiem 1962 r. przy wrocławskim klubie "Kolejarz". Grupę tworzyli: Mieczysław Misiewicz -gitara; Bronisław Minałta - gitara basowa i Bronisław Wolański - perkusja, do których w kwietniu dołączył gitarzysta, wokalista i kompozytor - Aleksander Nowacki. To on zaproponował nazwę The Teenagers (którą przetłumaczył na Nastolatki) i został liderem zespołu. Formacja zadebiutowała w lipcu 1963 r.  - jako "najmłodszy w Polsce zespół big-beatowy"  - na II Festiwalu Młodych Talentów w Szczecinie, gdzie w konkursie zajęła 2 miejsce, za gdańskimi Tonami.
  Po festiwalu Nastolatki, wzmocnione wokalistami Zdzisławem i Januszem Pasiekami oraz Katarzyną Sobczyk, Sławą Mikołajczyk i Marianną Wróblewską rozpoczęły tournee po nadmorskich "Non Stopach". Potem przyszły zdjęcia do niemieckiego filmu dokumentalnego o Wrocławiu, w którym Nastolatki reprezentowały młodzieżowe środowisko muzyczne. Zespół przeszedł pod patronat ZHP i na przełomie grudnia i stycznia 1964 r. wziął udział w przemyskim I Sympozjum Piosenki Harcerskiej.
  Niewątpliwą nobilitacją było zaproszenie grupy na II KFPP do Opola (06.1964). Nastolatki wykonując z gościnnym udziałem Bogusławy Kapicy m. in. kompozycję "Cztery słońca" nie zdobyły żadnej z nagród, ale wyróżniono perkusistę B. Wolańskiego. Grupę zaproszono też na pierwsze nagrania radiowe do Wrocławia. 12 września Nastolatki wzięły udział w programie TV "Każdy dzień przygodą" , a 8 stycznia 1965 r. w podobnej imprezie w Warszawie.
  Wiosną 1966 r. formacja przeszła poważne zmiany personalne - odeszli m.in. bracia Pasiekowie -  i do Wiosennego Festiwalu Muzyki Nastolatków w 1966 r. zespół przystąpił w nowym składzie: Natan Walden - gitara basowa, śpiew; Adam Szladow - gitara, śpiew; Adam Bielawski - perkusja i Aleksander Nowacki - gitara, śpiew, lider. Grupa zmieniła repertuar, który teraz złożony był z własnych nagrań i tekstów z włączonymi melorecytacjami wierszy (m. in. L. Staffa - Kochać i tracić oraz J. Tuwima - Wszystko, zawsze sam). Tak zróżnicowany repertuar Nastolatków sprawiał, iż zespół zbierał skrajnie przeciwne recenzje. Gdy latem 1967 r. N. Walden rozstał się z Nastolatkami, grupa pod nazwą Apopeldoki jeszcze przez pewien czas kontynuowała działalność.
  A. Nowackiego można było znaleźć w działających później Quorum i Homo Homini. A. Bielawski zasilił w 1968 r. skład zespołu Muzilo, który nagrał "czwórkę" z utworami w języku esperanto (N-0592). W latach 70-tych był członkiem jazz-rockowych formacji Spisek i Crash, by w 1980 r. wylądować w Prońko Bandzie - Krystyny Prońko.

NAGRANIA RADIOWE:

06.1964:
Cztery słońca; Wciąż przed siebie; Zielone rejsy

1965:
Zabawa; I znowu wokół szary dzień; Zły jest piesek Huckleburry

1966:
Zmieniasz się; Dość kłamstwa; Zawsze sam

NAGRANIA PŁYTOWE:

CD KAMCD 71 Kameleon Records (2017)
ŻEGNAJCIE NAJMILSZE LATA - NAGRANIA ARCHIWALNE Z LAT 1964-1966
(NAGRANIA STUDYJNE) Grają Nastolatki / Z miejsca na miejsce / Żegnajcie najmilsze lata / Pozdrowienia od synka / Mieszkam sobie na poddaszu / Zabawa / Dość kłamstwa / Zmienisz się
(NAGRANIA KONCERTOWE) Wciąż przed siebie (Opole 1964) / Cztery słońca (Opole 1964) / Zawsze sam (Gdańsk 1966) / I znowu wokół szary dzień (Gdańsk 1966) / Dość kłamstwa (Gdańsk 1966)
(NAGRANIA DODATKOWE) Podkład Instrumentalny #1 / Podkład Instrumentalny #2 / Podkład Instrumentalny #3

Źródła:
"Encyklopedia Polskiej Muzyki Rockowej - ROCK 'N' ROLL 1959-1973" - autorzy: Jan Kawecki, Janusz Sadłowski, Marek Ćwikła, Wojciech Zając;
http://pl.wikipedia.org/wiki/Nastolatki_(grupa_muzyczna);
https://www.kameleonrecords.pl/sklep/nastolatki/zrobimy-huk-kopia-2/

[w dniu 3.04.2023 r. dodano informację o płycie CD wydanej przez Kameleon Records]

Pięć Linii

  Zespół wokalno-instrumentalny Pięć Linii został założony w styczniu 1965 r. przez braci Mrozów: Tadeusza i Romana. Formację tworzyli: Andrzej Mułkowski - śpiew; Zenon Halicki - gitara, śpiew; Tadeusz Mróz - gitara; Roman Mróz - gitara; Lech Gackowski - gitara basowa, lider i Leszek Bartoszewicz - perkusja. Wkrótce do Tonów odszedł T. Mróz.
  Latem tego samego roku zespół, powiększony o Seweryna Krajewskiego występował w gdańskim klubie "Żak", zaś zimą 1965-1966 (z T. Mrozem, a bez S. Krajewskiego) - w "Non Stopie" sopockiego "Grand Hotelu". Sprawdzianem umiejętności i popularności grupy stały się konfrontacje z brytyjskim zespołem The Original London Beats w grudniu 1965 r. w Gdańsku oraz w lutym 1966 r. w Poznaniu. Efektem zakwalifikowania się do finału Wiosennego Festiwalu Muzyki Nastolatków było zaproszenie na "Koncert Młodości" IV KFPP w Opolu. Osłabieni brakiem T. Mroza, który przeszedł do Czerwono-Czarnych, nie mogli występów na festiwalach zaliczyć do udanych. W lipcu i sierpniu 1966 r. formacja brała udział w koncertach sopockiego "Non Stopu", co zostało uwiecznione w krótkometrażowym filmie "Brezentowe niebo". W ostatniej fazie istnienia grupy jej kierownikiem organizacyjnym był Zbigniew Czmielewski.
  W styczniu 1967 r. zespół połączył się z gdańską grupą Rafy, tworząc formację Czarne Golfy. W jej skład wchodzili: Krzysztof Mikołajczak - śpiew; Zenon Halicki - gitara, śpiew; Ryszard Ptasiński - gitara, śpiew; Jerzy Zakrzewski - gitara basowa, śpiew; Lech Gackowski - organy, harmonijka ustna; Leszek Bartoszewicz - perkusja.

 NAGRANIA PŁYTOWE:

EP N-0434 Pronit (08.1966)
Posłuchaj co ci powiem / Pożegnanie ze szkołą
Skład: A. Mułkowski - śpiew (1,2); Z. Halicki - śpiew (2), gitara; R. Mróz - gitara; L. Gackowski - gitara basowa; L. Bartosiewicz - perkusja

EP N-0435 Muza (08.1966)
Na dzikiej plaży / Dlaczego dziś / Moja Modlitwa / Jesień
Skład: A. Mułkowski - śpiew (1-4); Z. Halicki - śpiew (1-2,4), gitara; R. Mróz - gitara; L. Gackowski - gitara basowa; L. Bartosiewicz - perkusja

LP SX 3050 PN Muza (1991)
MC CK 1239 PN Muza (1991)
ZŁOTE LATA POLSKIEGO BEATU 1966 vol. 2
 Pięć Linii - Posłuchaj, co ci powiem

Źródło:
"Encyklopedia Polskiej Muzyki Rockowej - ROCK 'N' ROLL 1959-1973" - autorzy: Jan Kawecki, Janusz Sadłowski, Marek Ćwikła, Wojciech Zając

PS:
1. Zespół nie pozostawił po sobie nagrań radiowych. Przynajmniej nie ma jej w mojej skarbnicy mądrości. Jeśli jest inaczej, a ktoś o tym wie, niech napisze.
2. Zaskakuje zmiana instrumentarium przez Pana L. Gackowskiego...
3. Był w radiu, ponad ćwierć wieku temu, przedstawiony cykl pod tytułem "Wejście rocka". W Magazynie Muzycznym "Rytm" PR1 przedstawiano zrealizowany przez Pana redaktora z Radia Opole (niestety nie pamiętam nazwiska) początki polskiego rocka (rock and rolla, big beatu) do roku 1964. Posłuchałbym jeszcze raz tej audycji. Może ktoś ma...

piątek, 11 listopada 2011

Pięciolinie

  Zespół wokalno-instrumentalny Pięciolinie został utworzony w sierpniu 1963 r. przy Klubie Przyjaciół Piosenki Klubu Studentów Wybrzeża "Żak". Grupę tworzyło pięciu byłych członków Niebiesko-Czarnych: Henryk Zomerski - gitara basowa; Daniel Danielowski - pianino, lider; Jerzy Kowalski - perkusja; Bernard Dornowski - śpiew; Marek Szczepkowski - śpiew; do których dołączył gitarzysta Tadeusz Mróz. Na początku 1964 r. z grupą rozstali się D. Danielowski i J. Kowalski. Ich miejsca zajęli uczniowie gdańskiego Liceum Muzycznego: Jerzy Skrzypczyk - perkusja; Seweryn Krajewski - gitara i Roman Mróz - pianino. Z tego okresu pochodziły pierwsze nagrania zespołu - zapis Studenckiej Piosenki Miesiąca z 25 marca 1964 r., kiedy S. Krajewski wykonał swoją piosenkę "Samotność". W maju i lipcu odbyły się sesje radiowe grupy.
  W lipcu nowym gitarzystą Pięciolinii został Krzysztof Klenczon. W październiku 1964 r. w hali Stoczni Gdańskiej doszło do "Muzycznych Derbów" Tony - Pięciolinie. Sukces zapewnił zespołowi rozgłos na Wybrzeżu. Problemy ze sprzętem oraz obowiązki szkolne nie sprzyjały rozwojowi grupy. Po sylwestrowym koncercie w Stoczni Gdańskiej K. Klenczon, H. Zomerski, J. Skrzypczyk, B. Dornowski i S. Krajewski utworzyli, z inicjatywy Jerzego Kosseli, bardzo znany wkrótce zespół. Bracia Mrozowie założyli Pięć Linii.


NAGRANIA PŁYTOWE:

CD KAMCD-40 Kameleon Records (2016)
SZKOLNE WSPOMNIENIA
Molly-O [Poganiacze bydła] (instr.); Na południe od granicy [South Of The Border] (instr.); Piosenka nie na temat [Koniec lata] (wersja 1); Fajka pokoju [Peace Pipe] (instr.); Wzburzone morze (instr.); Gdy odlatują bociany (instr.); Chciałbym być przy Tobie (wersja 1); Fale Dunaju [Waves Of The Danube] (instr.); Koniec lata (wersja 2); Theme from Young Lovers (instr.); I Saw Her Standing There; Kiedy jestem sam; Trzmiel (instr.) (wersja 1); Zachód słońca (instr.); Szkolne wspomnienia [Letnie wspomnienia]; Chciałbym być przy tobie (wersja 2); Trzmiel (instr.) (wersja 2); Bo to był zły dzień.
    3, 9, 18 – voc. M.Szczepkowski; 7 – voc. M. Szczepkowski, B. Dornowski; 11, 12 – voc. B. Dornowski; 15, 16 – voc. Zespół.  
    1–19 – nagrania radiowe

LP SX 3006 PN Muza (1991)
MC CK 1188 PN Muza (1991)
ZŁOTE LATA POLSKIEGO BEATU 1964
Seweryn Krajewski i Pięciolinie - Nad morzem /  Seweryn Krajewski i Pięciolinie - Roztańzcone niebo

NAGRANIA RADIOWE:

25.03.1964 (nagranie live)
Molly-O [Poganiacze bydła] - instr.; Na południe od granicy [South Of The Border] - instr.; Piosenka nie na temat [Koniec lata] – voc. M.Szczepkowski; Fajka pokoju [Peace Pipe] - instr.; Wzburzone morze - instr.; Samotność – voc. S.Krajewski.

05.1964

Bociany [Gdy odlatują bociany] - instr.; Chciałbym być przy tobie - voc. M. Szczepkowski, B. Dornowski (wersja 1);  Fale Dunaju [Waves Of The Danube] - instr.; Koniec lata - voc. M. Szczepkowski; Theme from Young Lovers - instr.; Nad morzem - voc. S. Krajewski.


11.07.1964
I Saw Her Standing There - voc. B. Dornowski; Kiedy jestem sam - voc. B. Dornowski; Trzmiel - instr. (wersja 1); Zachód słońca - instr.; Roztańczone niebo - voc. S. Krajewski);

22-30.11.1964

Szkolne wspomnienia [Letnie wspomnienia] - voc. Zespół; Chciałbym być przy tobie - voc. Zespół (wersja 2); Trzmiel - instr. (wersja 2); Bo to był zły dzień - voc. M.Szczepkowski; Taki już los mnie spotkał - voc. S.Krajewski; Nad morzem - voc. S.Krajewski (wersja 2)


1992:
Kiedy jestem sam - voc. B. Dornowski (remix J.Kossela); Chciałbym być przy tobie - voc. M. Szczepkowski, B. Dornowski (remix J.Kossela)

[Uzupełnienie biogramu - 10.03.2016 r.]

Źródła:
"Encyklopedia Polskiej Muzyki Rockowej - ROCK 'N' ROLL 1959-1973" - autorzy: Jan Kawecki, Janusz Sadłowski, Marek Ćwikła, Wojciech Zając
CD Pięciolinie - Szkolne Wspomnienia (Kameleon Records KAM-CD 040)
Informacje od Pana Janusza Cholewy


wtorek, 1 listopada 2011

Amazonki

  Zespół wokalny Amazonki powstał  w styczniu 1968 r. w składzie: Teresa Głowacka, Ewa Góra, Urszula Libera i Halina Żytkowiak. Kierownikiem formacji był Jan Janikowski, związany wcześniej z Filipinkami. Wkrótce do grupy dołączyła Monika Mystkowska. Grupa zadebiutowała 1 kwietnia 1968 r. na Radiowej Giełdzie Piosenki. Prezentowana wtedy kompozycja H. Żytkowiak "Motyle", zdobyła dużą popularność. Później pojawiły się kolejne przeboje: "Miłość latoś obrodziła" i "Wakacyjna miłość".
  Sporym sukcesem zespołu zakończył się występ w 1969 r. na KFPP w Opolu. Amazonki otrzymały tam wyróżnienie za debiut. Jesienią tego samego roku udały się na tournee do Mongolii i ZSRR, po którym z grupą rozstała się H. Żytkowiak.
  W latach 70-tych Amazonki wielokrotnie występowały w krajowych imprezach estradowych (m. in. Święto "Trybuny Ludu" 1975; program "Gdzie jest druga taka rzeka" 1976). Gościły też często poza granicami kraju: na Kubie (1972), w ZSRR (1975, 1976, 1980) i przede wszystkim w NRD (1972, 1973, 1974, 1976, 1977, 1978, 1979), gdzie pozostawiły nagrania radiowe. Grupie nie udało się jednak utrzymać popularności w kraju.
  Amazonki przechodziły wielokrotne zmiany personalne. Już na początku 1976 r. w składzie formacji nie było żadnej z wokalistek, które tworzyły ją w 1968 r. Trzon zespołu stanowiły w połowie lat 70-tych Krystyna Karpińska, Mirosława Piotrowska, Elżbieta Linkowska i Hanna Taras. Grupa rozwiązała sie z początkiem lat 80-tych.

NAGRANIA PŁYTOWE:

EP N-0556 Muza (1968/1969)
Motyle / Miłość latoś obrodziła / Wakacyjna miłość / Nie zatrzymuj na mnie wzroku
Skład: T. Głowacka - śpiew; E. Góra - śpiew; U. Libera - śpiew; M. Mystkowska - śpiew; H. Żytkowiak - śpiew i zespół Studia Rytm

EP N-0587 Muza (01.1970)
TELEWIZYJNA GIEŁDA PIOSENKI (3)
Szukam chłopca sowizdrzała
Skład: T. Głowacka - śpiew; E. Góra - śpiew; U. Libera - śpiew; M. Mystkowska - śpiew i zespół instrumentalny

EP N-0665 Pronit (09.1971)
Dla tych co na morzu / Oczy czarne - parafraza / A mnie w to graj / Umówmy się tak...
Skład: T. Głowacka - śpiew; E. Góra - śpiew; U. Libera - śpiew oraz zespół J. Janikowskiego (1); Big Band PR p/k B. Klimczuka (2) I Test (3, 4)

EP N-0758 Muza (03.1976)
Mamo, mamo kochana / To ja jestem tą dziewczyną / Każdy chciałby się zakochać
skład: K. Karpińska - śpiew; M. Piotrowska - śpiew; H. Taras - śpiew

PD R-0324 Ruch (09.1971)
Dla tych co na morzu

NAGRANIA RADIOWE:

1968:
Amazonki i wiatr; Coś jeszcze; Wciąż ci trzeba podpowiadać; Pod niebem Warszawy; Dzieci wspaniałe; Parafraza na temat "Pieśni niewolników" z op. "Zaczarowany flet"; Gdy rybacy wracają z połowu; Miłość latoś obrodziła; Motyle; Wakacyjna miłość

1969:
Zielone oczy semaforów; Byłeś, jesteś, będziesz; Nie zatrzymuj na mnie wzroku

1970:
So Fine; Szukam chłopca sowizdrzała; umówmy się tak...; Ballada o siódmym niebie

1971:
Dla tych co na morzu; A mnie w to graj; Oczy carne - parafraza; Umówmy się tak..

1972:
Kiedy nadejdzie czas (z zesp. M. Zimińskiego)

Źródło: "Encyklopedia Polskiej Muzyki Rockowej -
ROCK 'N' ROLL 1959-1973" - autorzy: Jan Kawecki, Janusz Sadłowski, Marek Ćwikła, Wojciech Zając

Heliosi

 Zespół wokalno-instrumentalny Heliosi powstał w listopadzie 1967 r. w składzie: Jadwiga Land - śpiew; Władysław Szalacha - gitara basowa; Bogdan Kieran - perkusja; Zbigniew Kohut - gitara; Waldemar Ziemkowski - pianino, organy. Kierownikiem artystycznym grupy został Jerzy Landsberg (mąż Jadwigi Land).
  Już w styczniu 1968 r. grupa dokonała pierwszych nagrań dla Młodzieżowego Studia "Rytm". Wiosną w Heliosach zaszły spore zmiany. Doszedł wokalista Edward Hulewicz, W. Szalacha objął funkcję gitarzysty, gitarę basową przejął Jerzy Pulcyn, zaś instrumenty klawiszowe - Andrzej Zawadzki. Z formacją współpracował gitarzysta basowy Jan Goethel (eks Dzikusy, Leniuchy).
  Przed szerszym audytorium Heliosi wystąpili latem na I Festiwalu Zespołów Młodzieżowych o Złotą Kotwicę Sopockiego Lata 1968, później wzięli udział w imprezie towarzyszącej VIII MFP w Sopocie. Popularność zdobyli jesienią tego samego roku dzięki piosence "Obietnice", która zwyciężyła w plebiscycie październikowej Telewizyjnej Giełdy Piosenki. Na Giełdach Heliosi występowali jeszcze kilkakrotnie, lecz żadnemu z prezentowanych utworów, poza piosenką "Dwa warkocze", nie udało się zdobyć większej popularności.
  W zespole obok A. Zawadzkiego i J. Pulcyna, komponował także W. Szalacha, chętnie korzystano z pomysłów kompozytorów nie związanych z z zespołem (Mateusz Święcicki, Maciej Kossowski, Seweryn Krajewski, Krzysztof Klenczon). 22 lutego 1969 r. Heliosi wystąpili na VI "Musicoramie", później dokonali kolejnych nagrań płytowych i radiowych. Po jesiennym pobycie w ZSRR, w ramach składanki estradowej "Jubileuszowe spotkania", w listopadzie tego samego roku grupa rozwiązała się.
  J. Land wraz z J. Pulcynem rozpoczęli występy w Grupie Land. E. Hulewicz rozpoczął karierę solową. Przez pewien czas współpracował z zespołem instrumentalnym Zbigniewa Bernolaka oraz Kanon Rytmem. Solową dyskografię E. Hulewicza uzupełniają płyty: "Różowe miasto" (Muza 1976); "Edward Hulewicz" (Pronit 1979) i "czwórka" (N-0631) oraz nowsze płyty CD.

NAGRANIA PŁYTOWE:

EP N-0544 Pronit (09.1968)
Prawdziwa baśń / Dwie gitary jeszcze raz / Takie wesele / Powiedz kiedy
Skład: J. Land - śpiew; W. Szalacha - gitara; J. Pulcyn - gitara basowa; A. Zawadzki - organy, pianino; B. Kierach - perkusja

EP N-0558 Muza (04.1969)
Obietnice / Zaczekaj aż opadnie mgła / Dwa złote warkocze / Co to znaczy szabadabada
Skład: E. Hulewicz - śpiew; W. Szalacha - gitara; J. Pulcyn - gitara basowa; A. Zawadzki - organy, pianino; B. Kierach - perkusja

NAGRANIA RADIOWE:

1968:
Zielony gość (voc. J. Land); Nie mam dla ciebie wolnej godziny (voc. J. Land); Nie licz na mnie (voc. J. Land); Pech (voc. J. Land); Pierwsza, druga, trzecia  (voc. J. Land); Prawdziwa baśń (voc. J. Land); Niedziela i słońce (voc. J. Land); Dwie gitary jeszcze raz (voc. J. Land); Powiedz kiedy (voc. J. Land); Obietnice (voc. E. Hulewicz); Nie proś mnie już o nic (voc. E. Hulewicz)

1969:
Czy to koleś, czy nie koleś; Zaczekaj, aż opadnie mgła (voc. E. Hulewicz); Dwa złote warkocze (voc. E. Hulewicz); Płynie Wisła, płynie

Źródło:
"Encyklopedia Polskiej Muzyki Rockowej - ROCK 'N' ROLL 1959-1973" - autorzy: Jan Kawecki, Janusz Sadłowski, Marek Ćwikła, Wojciech Zając

Zespół opisany także na oficjalnej stronie Pana Edwarda Hulewicza.